RICARDO RODA

 

RENDER OR DIE!

When I first saw Ricardo Roda’s work, I was fascinated by not only his projects, but also by his amazing eye for visualization. Ricardo is an aspiring architect a few months away from graduating from UAH in Madrid. To share his visualization process, he has also prepared a tutorial that can be found on the tutorials page.

For this interview, Ricardo will talk about his ideas, inspirations and more!

Cuando vi por primera vez el trabajo de Ricardo Roda, me fascinaron no solo sus proyectos, sino también su increíble ojo para la visualización. Ricardo es un aspirante a arquitecto a unos meses de estar graduado de la UAH en Madrid. Para compartir su proceso de visualización, también ha preparado un tutorial que se puede encontrar en la página de tutoriales.

¡Para esta entrevista, Ricardo hablará sobre sus ideas, inspiraciones y más!

Ricardo, please tell us about yourself and your work.

I would like to speak of myself as a self-taught person who has been learning from my mistakes. I have always been very lost in terms of my vocation, until after several failed attempts, I discovered my passion for Architecture and for the art that surrounds it. With a few months away from graduating in Fundamentals of Architecture and Urbanism from the University of Alcalá de Henáres in Madrid, I continue to practice architectural visualization daily.

Ricardo, cuéntanos sobre ti y tu trabajo.

Me gustaría hablar de mí mismo como una persona autodidacta que ha ido aprendiendo de los errores, siempre he andado muy perdido en cuanto a mi vocación hasta que después de varios intentos fallidos descubrí mi pasión por la arquitectura y el arte que lo envuelve. A unos meses de estar graduado en Fundamentos de la Arquitectura y Urbanismo por la Universidad de Alcalá de Henáres en Madrid, continuo diariamente formándome en visualización arquitectónica.

What does Architecture mean to you? What’s the philosophy behind your projects?

For me, Architecture is a game; a game of spaces in which the person, the Architect and the work are intermingled. I believe that we must think and create Architecture that is timeless and tangible, where it is not affected throughout the years and it reflects the present with a design that is adaptable to various future uses. An architecture that does not forget what surrounds it and that attends to the sociological factors for which it is built; - an Architecture that does not stop you from dreaming, that captivates and that inspires you.

¿Qué significa la arquitectura para ti? ¿Cuál es la filosofía detrás de tus proyectos?

Para mí, la arquitectura es un juego, un juego de espacios en los que se entremezclan la persona, el arquitecto y su obra. Creo que debemos pensar y crear una arquitectura que sea atemporal y tangible, que el peso de los años no pase por ella y refleje el presente con un diseño adaptable a futuros usos variados; una arquitectura que no se olvide de lo que le rodea, que atienda los factores sociológicos por los que se construye; una arquitectura que no te impida dejar de soñar, que te cautive e inspire.

Architecture that does not stop you from dreaming, that captivates and that inspires you.
— Ricardo Roda

What’s your design process? What tools do you use to develop your designs?

Like any creative process, I think the design process should start from a “tabula rasa”, like a blank paper that can contain all the design possibilities. To this paper, you add all the crazy and disjointed ideas that you would like to appear in your project, either due to its constructive complexity or its attractive design. Do these ideas make sense in this project? Let's put them to the test and if they don't work, let's start from scratch.

It is not an inconvenience to have to redo things again and again. In many projects, I have found that I had to start over when I was almost finished, due to the details I had not yet thought of. This whole process of starting over and over again ends up making your design complete and meaningful, from the urban planning to the smallest scale.

¿Cuál es tu proceso de diseño? ¿Qué herramientas utilizas para desarrollar tus proyectos?

Como todo proceso creativo, creo que debe empezar desde una “tabula rasa”, como un papel en blanco que puede contener todas las posibilidades de diseño. A ese papel le añades todas las ideas locas e inconexas que quieres que aparezcan en tu proyecto, ya sea por su complejidad constructiva o su atractivo diseño. ¿Tienen estas ideas sentido en este proyecto? Pongámoslas a prueba y si no funcionan, empecemos de cero.

No es un inconveniente tener que borrar una y otra vez. En muchos diseños de proyecto, me he encontrado con que tenía que volver a empezar cuando casi había terminado por detalles en los que aún no había pensado. Todo este proceso de empezar una y otra vez acaba haciendo que tu diseño esté completamente atado y tenga sentido, desde un pensamiento urbanístico, hasta la más pequeña escala.

This whole process of starting over and over again ends up making your design complete and meaningful, from the urban planning to the smallest scale.
— Ricardo Roda

Your images are extremely beautiful, with great attention to light and the overall composition. How was your learning process for visualization?

Every artistic sense undergoes a process of learning and change, starting from the design of a source, such as the construction of an image that must represent the entirety of an architectural project. Similarly to color, an image must know how to represent the ideas of the architect and his work. White represents purity; yellow is related to happiness and youth; red, passion; blue, freshness; and black, elegance.

Since my first images, I have been following a path that I think every designer should go through, which is to create their own style. To create something that identifies you and that says "this is a Velázquez" (without comparison). `That is how I have been shaping the way in which he built the light of a space, the vegetation and the materiality of the elements. I always look for a very contrasted lighting, very powerful lights and shadows that introduce you to the image; a real and trustworthy point of view, a space that says "I want to be there".

Tus imágenes son magníficas, con gran atención a la luz y a la composición general. ¿Cómo fue tu proceso de aprendizaje para la visualización?

Todo sentido artístico sufre un proceso de aprendizaje y cambio. Desde el diseño de una fuente, como la construcción de una imagen que debe representar la totalidad de un proyecto arquitectónico. Al igual que el color, una imagen debe saber representar las ideas del arquitecto y su obra, el blanco representa pureza; el amarillo se relaciona con felicidad y juventud; el rojo, pasión, el azul, frescura; el negro, elegancia. 

Desde mis primeras imágenes he ido siguiendo un camino que creo que debe tener todo diseñador, crear un estilo propio, algo que te identifique y que digan “esto es un Velázquez” (sin ánimo de comparación). Así, he ido moldeando la forma en la que construyó la luz de un espacio, la vegetación, la materialidad de los elementos. Siempre busco una iluminación muy contrastada, luces y sombras muy potentes que te introduzcan en la imagen, un punto de vista real y fidedigno, un espacio que diga “quiero estar ahí”.

What do you think is the importance of architecture visualization in the design process? Do you see it as a part of designing or as just a way to represent the final project?

If this question had been asked a few years ago, I would have answered that it simply represents a final project; the means of selling a project to a client. But over the years, I have learned that it is also part of the creative process, for me it is essential to make an image of a project, even if it is not finished. Through this, we can see errors that we have overlooked, clarify details that will improve the project and even rethink whether it is what represents us. Of course it is a final representation, but we shouldn’t separate it from the fundamental part of the creative design process.

¿Cuál es la importancia de la visualización de arquitectura en el proceso de diseño? ¿Lo ves como parte del diseño o simplemente como una forma de representar el proyecto final?

Si esta pregunta me la hubieran hecho hace unos años, contestaría que simplemente representa un proyecto final, el medio de vender un proyecto a un cliente. Pero con los años, he aprendido que forma también parte del proceso creativo, para mí es indispensable hacer una imagen de un proyecto, aunque esté sin acabar, a través de estas podemos ver errores que hemos pasado por alto, matizar detalles que hacen mejorar el proyecto e incluso replantearnos si es lo que nos representa. Por supuesto, es una representación final, pero sin separarla como parte fundamental del proceso creativo de diseño.

In your opinion, what makes a great drawing/render?

Without a doubt, the possibility of introducing yourself and imagining yourself in that situation or place. It must have balance (sometimes unstable), be clear and in turn, demonstrate the chaos that happens in life itself. For this reason, it must be realistic - a worthy reflection of reality, and in that area and without fear, I recognize that I still have a lot to learn.

For all this, you have to master almost perfectly what you want to tell and the tools that allow you to do it. Just like an essay must show that you know what you are talking about, a good image focuses on the details. You must apply shadows well, both of people and vegetation, as well as focus on proportions. There can be no people out of scale and for this, you must have knowledge about perspective. You must also focus on the smallest things and ask, from this point of view, do I see the anchoring detail of a ventilated facade? I want to see it. For example, are you representing a painting workshop? Show me the chaos that exists when working there.

En tu opinión, ¿qué hace un buen dibujo / render?

Sin ninguna duda, la posibilidad de introducirte e imaginarte en esa situación o lugar. Debe tener un equilibro, a veces inestable, ser clara y que a su vez demuestre el caos que sucede en la vida misma. Por ese motivo, debe ser realista - un reflejo digno de la realidad, y en ese ámbito y sin ningún miedo, reconozco que aún me queda mucho por aprender.

Para todo esto hay que dominar casi a la perfección lo que uno quiere contar y las herramientas que te permiten hacerlo, al igual que un ensayo debe mostrar que sabes de lo que hablas, una buena imagen se centra en los detalles; aplicar bien las sombras, tanto de las personas como de la vegetación; las proporciones, no puede haber personas fuera de escala, para esto hay que tener conocimiento mínimo sobre perspectiva; enfocar las cosas más pequeñas, ¿desde este punto de vista veo el detalle de anclaje de una fachada ventilada? Quiero verlo ¿Estás representando un taller de pintura?, enséñame el caos que hay cuando se trabaja.

Who or what influences you graphically?

I would not have fingers in my hands to count all those architects who influence my work, all the info-architects, engineers and artists who have given me the key idea of ​​a project that I had been struggling for weeks.

My architectural references bounce between different times, styles and places, as well as architects and infographic studios, these are: Fernando Higueras, a rationalist Madrid architect - all of his work is moving and we can learn a lot from his work - for example, the multipurpose building of Montecarlo and the Crown of Thorns, in the University City of Madrid. 3XN, a Danish studio based in Copenhagen, has numerous projects that contain great genius inside, while outside they are a great frame that invite you to enter and surprise yourself. MIR, the largest studio of hyper realistic info architecture that I know of (there is no other major reference in this field), is an example to follow for everyone in this world. Ángel Verdasco, a little-known Spanish architect, I must highlight his incredible ingenuity when designing.  He is the person who has taught me the most about architecture and he is a great teacher with untapped potential. His project, the rehabilitation of the Melilla market, is one of my greatest architectural references. To this day it continues to amaze me how their way of making “shells” in their projects can summarize the union of diverse cultures.

Among these names are some that are well known - large architecture studios and image production studios - and others less known, great architects in small, undervalued studios that will make a difference in the future.

¿Quién o qué te influye gráficamente?

No tendría dedos en las manos para contar todos aquellos arquitectos que influencian mi trabajo, todos los info arquitectos, ingenieros, artistas que me han aportado la idea clave de un proyecto que llevaba peleando durante semanas.

Mis referentes arquitectónicos rebotan entre diferentes épocas, estilos y lugares, arquitectos y estudios de infografías muy diferentes entre sí, estos son: Fernando Higueras, arquitecto madrileño racionalista, toda su obra es conmovedora y de la cual podemos aprender muchísimo. Destacaría su proyecto del edificio polivalente de Montecarlo y la Corona de Espinas, en la Ciudad Universitaria de Madrid; 3XN, estudio danés asentado en Copenhagen, tiene numerosos proyectos que encierran una gran genialidad en su interior, mientras que al exterior son un gran armazón que te invitan a entrar y sorprenderte; MIR, el mayor estudio de infoarquitectura hiperrealista que conozco, no hay mayor referente en este campo, un ejemplo a seguir para todo aquel que se encuentre en este mundillo; Ángel Verdasco, arquitecto español poco conocido, he de destacar su increíble ingenio a la hora de proyectar. Es la persona que más me ha podido enseñar sobre la arquitectura y un grandísimo profesor con un potencial sin explotar. Su proyecto, rehabilitación del mercado de Melilla, es uno de mis mayores referentes arquitectónicos. A día de hoy me sigue sorprendiendo como su forma de realizar “caparazones” en sus proyectos puede resumir la unión de diversas culturas.

Entre estos nombres, habrá algunos que sean muy conocidos, grandes estudios de arquitectura y estudios de producción de imágenes; y otros menos conocidos, grandes arquitectos en pequeños estudios poco valorados que en un futuro marcarán la diferencia

Could you show us / talk about the process to create one of your images? What tools do you use? What’s the most important part of your visualization process?

To answer this question, Ricardo Roda has prepared a tutorial for one of his images. You can find the tutorial here: RENDER OR DIE!

¿Podrías hablar sobre el proceso para crear una de tus imágenes? ¿Qué herramientas usas? ¿Cuál es la parte más importante de tu proceso de visualización?

Para responder a esta pregunta, Ricardo Roda ha preparado un tutorial para una de sus imágenes. Puedes encontrar el tutorial aquí: RENDER OR DIE!

What advice has influenced you as a designer?

I made my first render in the third grade and it was the beginning of an endless vocation. In that course, a teacher told me: "I can see that you like this and you enjoy it. If you want to continue on that path, create your style, do something that identifies you." This was the first advice of many that I have had. I have spent the entire career doing internships in different studios, more than the hours that are required for a single reason, to learn and learn beyond what the university can teach you. I have found good and bad teachers, great architects who have taught me how to build my path little by little in their studios, who have taught me a thousand tips, to never give up and to innovate and learn in everything you work on. I remember doing my first competition working in a studio, and the chief architect told me "We already have an infographic designer in the studio" and even so, he was correcting every detail of the image, being the hands of a thinking head and being part of another project; leaving a mark.

On many occasions, I have come across people from whom I could learn from. They have taught me to create materials in order to build a materials library of more realistic materials of my own and how to apply the lights correctly, as well as what to focus on an image, the number of people who has to appear and why, but above all, they have advised me to never give up, to continue forward. “Do fifteen contests, win one. If you lose, learn from them.”

¿Qué consejo te ha influenciado como diseñador?

Mi primer render lo realicé en tercero de carrera y fue el principio de una vocación sin fin. En ese curso una profesora me dijo: “Se nota que esto te gusta y disfrutas de ello, si quieres continuar por ese camino, crea tu estilo, haz algo que te identifique”. Este fue el primer consejo de muchos que he tenido, he pasado toda la carrera haciendo prácticas en diferentes estudios, más de las horas que se exigen por un único motivo, aprender. Y aprender más allá de lo que la universidad puede enseñarte, me he encontrado buenos y malos profesores, grandes arquitectos que me han enseñado a ir construyendo mi camino poco a poco, y en sus estudios, mil consejos, no abandonar nunca, innovar y aprender en cada trabajo que hagas. Recuerdo haber hecho mi primer concurso trabajando en un estudio, y que el arquitecto jefe me diga “Ya tenemos infografista en el estudio” y aun así iba corrigiendo cada detalle de la imagen, siendo las manos de una cabeza pensante y formando parte de un proyecto de otro, dejando huella. 

En muchas ocasiones me he cruzado con gente de la cual podía aprender, me han enseñado a crear materiales, para así construir una biblioteca de materiales propia y más realista, como aplicar las luces correctamente, que enfocar en una imagen, la cantidad de gente que tiene que aparecer y por qué, la calidad de las texturas, pero sobre todo me han aconsejado a no rendirme nunca, a seguir hacia delante. “Haz quince concursos, gana uno. Pierde, y aprende de ellos”.

What advice would you give to young designers?

I would recommend to be consistent when you do something you are passionate about, no matter how much time you spend on it. I cannot remember the number of nights I have spent trying to fit a texture, making a model that I did not know how to model or incorporating lights that completely changed my render. I would recommend not setting limits or limitations, for example, you never make an auditorium of 600 seats and nobody will teach you how to do it, but perseverance and dedication will make it easier to make complex volumes and complex images.

Finally, I would like to give the advice that has served me best, although I have stumbled many times on the same stone. It does not matter the experience you have, it does not matter the quality of your work or your images, it does not matter if you lose one or twenty, but do competitions. I have already submitted to thirty competitions between collaborators with architecture and personal studios, and I have to say that hard work pays off and the reward is worth the wait and dedication.

¿Qué consejo le darías a los jóvenes diseñadores?

Recomendaría ser constante cuando haces algo que te apasiona, no importa el tiempo que inviertes en ello. No soy capaz de recordar la cantidad de noches que me he pasado intentando encajar una textura, realizando un modelo que no sabía modelar o incorporando unas luces que cambiaran por completo mi render.

Recomendaría no poner límites ni fingir limitaciones, nunca haces un auditorio de 600 butacas y nadie te enseñará a hacerlo, pero la constancia y dedicación facilitarán hacer volúmenes e imágenes complejas.

Por último, me gustaría dar el consejo que mejor me ha servido, aunque haya tropezado muchas veces con la misma piedra. Da igual la experiencia que tengas, da igual la calidad de tu trabajo o de tus imágenes, da igual que pierdas uno o veinte, pero haz concursos. Me he presentado ya a treinta concursos entre colaborador con estudios de arquitectura y personales, y he de decir, que el duro trabajo da sus frutos y la recompensa, merece la pena la espera y dedicación.

Be consistent when you do something you are passionate about, no matter how much time you have to spend on it.
— Ricardo Roda

Ricardo, thank you for taking the time to interview with Arch-Vizz and talk about your beautiful work.

You can find more about Ricardo's work on instagram @roda.skp.

Rendering tutorial by Ricardo Roda: RENDER OR DIE!

Interview & Images Courtesy: Ricardo Roda

Interviewer: Stefani Fachini